Jak poprawiać błędy uczniów?

FAIL first attempt in learning

Wśród uczących się języków obcych chyba trudno znaleźć osobę, która nie wie, co to znaczy walczyć z barierą językową. Z jednej strony chwalimy się znajomością angielskiego, niemieckiego czy hiszpańskiego, z drugiej – czujemy lęk przed mówieniem w języku obcym. Dlaczego? Ponieważ panicznie boimy się popełniania błędów – często wolimy milczeć niż powiedzieć coś nie tak. Takie nastawienie można zauważyć już w szkole podczas lekcji języka obcego. Z jakichś powodów uczniowie są przekonani, że rozpoczynając naukę języka, od razu powinni mówić bezbłędnie. A to właśnie z popełnianych przez siebie i swoich kolegów błędów mogą się wiele nauczyć. Dlatego warto ich zachęcać do używania języka obcego, z błędami czy bez. Ale warto też wiedzieć, jak poprawiać błędy uczniów, tak by nie stracili motywacji do mówienia.

 Jak poprawiać błędy uczniów podczas lekcji?

Rolą nauczyciela jest stworzenie takiej atmosfery podczas lekcji, by uczniowie odważyli się mówić w języku obcym. Jak zatem zachęcić uczniów do mówienia, jednocześnie poprawiając ich błędy? Przede wszystkim już od pierwszej lekcji uczniowie muszą wiedzieć, że jako nauczyciel akceptujesz ich pomyłki. Twoje poprawki nie powinny być traktowane jako krytyka czy kara. Uczniowie od samego początku muszą mieć świadomość tego, że popełnianie błędów jest ważnym elementem procesu uczenia się języka obcego. By im to uświadomić, możesz użyć na przykład motywującego hasła, które zapiszesz na tablicy na pierwszej lekcji:

Fotolia_44758184_Subscription_XL

Możesz też podarować im najzwyklejsze gumki do zmazywania, by podkreślić, że błędy są po to, by je poprawiać i się z nich uczyć! Sposobów jest mnóstwo – od Ciebie zależy, jak przekażesz swoim uczniom, że nie powinni się bać popełniania błędów.

Sprawdzony sposób na sygnalizowanie błędu

Kiedy już zachęcisz swoich podopiecznych do czynnego udziału w lekcji i mówienia w języku obcym, staraj się, by Twoje poprawki nie zakłócały ich wypowiedzi. Jeden ze sprawdzonych sposobów na sygnalizowanie, że uczeń powiedział coś źle, to użycie małego dzwoneczka (lub czegokolwiek innego co wydaje delikatny dźwięk). Ta prosta metoda bardzo dobrze się sprawdza w grupach średnio zaawansowanych podczas zajęć z konwersacji. Dźwięk dzwonka sprawia, że uczeń sam zdaje sobie sprawę, jaki błąd popełnił i często potrafi poprawić go samodzielnie i na bieżąco. Ja z powodzeniem stosuję tę metodę podczas lekcji niemieckiego, gdy ćwiczę z uczniami szyk zdania. A wszyscy, którzy uczą się tego języka, wiedzą, że ustalenie miejsca czasownika w niemieckim zdaniu to wcale nie taka prosta sprawa. 😉

Zdradźcie, jakie są Wasze sposoby na poprawianie błędów podczas lekcji? A może lepiej w ogóle ich nie poprawiać? Jak myślicie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *