FISZKI na lekcji? 6 praktycznych sposobów, jak je wykorzystać

dzieci z flagami różnych krajów namalowanymi na policzkach

Uczysz języków? Prowadzisz zajęcia z dziećmi? Pracujesz z młodzieżą? Sprawdź, jak wykorzystać FISZKI na lekcji i zachęcić swoich podopiecznych do nauki.

Kinga Drzewiecka, która uczy języka angielskiego w szkole językowej Perfect Language (Koło), podzieliła się z nami swoimi pomysłami na wykorzystanie FISZEK w pracy z uczniami w przedziale wiekowym 4-18. Oto, co pisze Kinga:

FISZKI czynią cuda

FISZKI to nie małe rybki, ale magiczne kartoniki, które w procesie uczenia się języka obcego potrafią zdziałać cuda!

Skąd to wiem? Sprawdziłam na swoich uczniach. Najmłodsi to cztero- i pięciolatki, tworzące sześcioosobową grupę w szkole językowej Perfect Language, gdzie mam przyjemność pracować. Tutaj FISZKI obrazkowe – Angielski dla starszaka sprawdziły się znakomicie. Uczniom, którzy dopiero uczą się czytać i pisać, kolorowe ilustracje przypadły do gustu. Za pomocą fiszek prezentuję słownictwo na zajęciach, a następnie stosuję gry, które są źródłem rywalizacji i motywacji.

Oto przykłady ulubionych gier uczestników moich zajęć:

1. Zabawa FISZKI rap

Układam fiszki ze słówkami z danego zakresu tematycznego, np. zawody, przed dziećmi. Następnie kilkakrotnie powtarzamy dane słowa (5, 6 słów), coraz szybciej rapując. Następnie, zaczynając od końca, zakrywam po jednej fiszce (i tak aż do pierwszej fiszki), nie przerywając rapu.

2. Zabawa Slowly, slowly

Jest to gra, która polega na powolnym odsłanianiu fiszki. Kto pierwszy odpowie po angielsku, jakie słowo prezentuje fiszka – zdobywa punkt.

3. Gra Kółko i krzyżyk

Jest to gra, która świetnie się sprawdza przy ćwiczeniu czasowników nieregularnych. Uczniowie pracują w parach. Każda para losuje po 9 fiszek. Układam je w trzech poziomych rzędach na dużej kartce papieru tak, by uczniowie widzieli polskie tłumaczenie. Obowiązują takie zasady jak w popularnej grze Kółko i krzyżyk. Wygrywa ten, kto jako pierwszy odsłoni trzy fiszki w jednej linii, podając pierwszą i drugą formę danego czasownika.

Szkoła językowa to nie jedyne miejsce mojej pracy. Pracuję również w Liceum Ekonomicznym. FISZKI – język angielski – Idiomy postanowiłam zaprezentować na zajęciach fakultatywnych tegorocznym maturzystom, którzy zadeklarowali chęć zdawania matury z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym. Zapisuję idiom wraz z przykładem jego użycia po angielsku na tablicy. Następnie uczniowie starają się odgadnąć trafne tłumaczenie.

Podsumowując, uważam, że fiszki skutecznie wspomagają trudny proces zapamiętywania słówek. Zapewniają skuteczność nauki zarówno wzrokowcom, jak i słuchowcom. Przy odrobinie chęci i systematyczności nauka z fiszkami to sposób na gwarantowany sukces.

Kinga Drzewiecka, wiek uczniów: 4-18

Wykorzystywane FISZKI :

FISZKI na lekcji z uczniami w każdym wieku

Kolejne pomysły na wykorzystanie fiszek podczas lekcji angielskiego podsuwa nam Marta Dębicka, nauczycielka w gimnazjum i liceum, która prowadzi również prywatne lekcje. Przedział wiekowy jej uczniów to 6-65+. Oto, co pisze Marta:

Pracuję od ośmiu lat jako prywatny korepetytor w wymiarze około 30 godzin tygodniowo. Prowadzę zajęcia indywidualne i grupowe (do trzech osób) we wszystkich przedziałach wiekowych (od maluchów po dorosłych).

4. Gramatyka na wesoło

Fiszki obrazkowe dla dzieci są zdecydowanie moimi ulubionymi, bo dają duże pole do popisu i można je wykorzystać do lekcji na każdy temat. Ja często wykorzystuję je do ćwiczenia zagadnień gramatycznych. Każde dziecko losuje po karcie ze zwierzątkiem, nie patrząc na obrazek. Następnie musi odgadnąć, jakim jest zwierzęciem. W tym celu zadaje pytania pozostałym dzieciom, które widzą obrazek, np. Have I got a tail?, Can I swim?, Can I climb? itd. To zmusza dzieci do porozumiewania się w języku angielskim, a ja na swoich lekcjach głównie na to kładę nacisk. Gdy lekcja jest np. o tym, co lubimy, dzieci losują fiszki i muszą opowiedzieć o tym, jaki mają stosunek do tego, co jest przedstawione na danym obrazku, np. I like tomatoes, I don’t like cucumbers itd.

5. FISZKOWY sklepik

Na lekcji o udzielaniu wskazówek o drogę narysowałam sklep (alejki i regały). Na obrazku ułożyłam karteczki przedstawiające zabawki. Jedno dziecko widzi regał z zabawkami, a drugie ma taki sam z pustymi kwadratami i listę zabawek do zdobycia. Aby dojść do celu, musi zapytać o drogę. Dzieci bardzo lubią korzystać z kolorowych fiszek. Wiem, że same proszą rodziców, by im je kupili. Mam nadzieję, że wkrótce pojawią się kolejne części FISZEK obrazkowych. Bardzo odpowiada mi to, że pudełeczka są malutkie i lekkie – zawsze mam je w torebce, bo można szybko zaimprowizować jakąś ciekawą zabawę, gdy dzieci są znudzone nauką z książek.

6. Powtórki z maszynką do nauki

Ze starszymi uczniami stosuję fiszki w tradycyjny sposób. Wybieramy 10–15 słów i próbujemy je zapamiętać, stosując metodę Sebastiana Leitnera. Początkowo uczniowie byli do niej nastawieni sceptycznie. Nie wierzyli, że ta metoda zadziała lepiej niż uczenie się z kartki. Z czasem zobaczyli jednak, że nauka z pudełkiem MEMOBOX daje dużo lepsze rezultaty. Głównie dzięki temu, że przekładając słówka, które już się zna, widać efekty nauki – a to motywuje. Oprócz tego, w tej metodzie skupiamy się na „odcedzeniu” słów i powtarzaniu tylko tych, które stanowią problem.

memoboxZ radością patrzę, jak dzieciaki po jakimś czasie same kupują sobie pudełka MEMOBOX. Z moich obserwacji wynika, że ta metoda wyraźnie zwiększa tempo przyswajania słownictwa. Słowa i zwroty zostają w głowie na dłużej. Metoda nauki z fiszek świetnie sprawdza się również w przypadku niezbyt przykładnych uczniów, którzy lubią zostawiać wszystko na ostatnią chwilę i muszą naraz opanować wiele słów, np. dzień przed kartkówką. Po ocenach widać najlepiej, że nauka z fiszek działa!

 

Jak oceniam skuteczność nauki z fiszek? Bardzo wysoko! Uczę niektóre dzieci od wielu lat i widzę, jak duże postępy robią dzięki tej metodzie.

Marta Dębicka, wiek uczniów: 6-65+

Wykorzystywane FISZKI :