Ciekawa lekcja angielskiego i niemieckiego – z FISZKAMI!

lekcja angielskiego z fiszkami

Ciekawa lekcja angielskiego czy niemieckiego to cel każdego zaangażowanego nauczyciela języka obcego. Dzisiaj przedstawiamy Wam trzy nauczycielki, które stale szukają sposobów na uatrakcyjnienie swoich lekcji i zmotywowanie uczniów do samodzielnej nauki w domu. Cieszymy się bardzo, że wykorzystują do tego nasze FISZKI 🙂

Autorkami tego wpisu są:

Brygida Wasilewska – nauczycielka j. niemieckiego w gimnazjum

Marta Mnich – nauczycielka j. angielskiego w szkole podstawowej i gimnazjum

Dorota Stradałowicz – nauczycielka j. angielskiego w szkole podstawowej

Dajcie się zainspirować ich pomysłami na ciekawe lekcje angielskiego i niemieckiego!

Nauczyciele testują FISZKI w szkole

Jesteśmy nauczycielkami języków obcych, angielskiego i niemieckiego w Zespole Szkół w Łapach. Pracujemy z uczniami na poziomie klas 1-3 oraz 4-6 szkoły podstawowej i gimnazjum. Chcemy nieustannie motywować naszych uczniów do samodzielnego zgłębiania i wykorzystywania wiedzy, do efektywnego powtarzania i utrwalania materiału. Dlatego stale szukamy nowych sposobów nauczania.

Fiszki okazały się strzałem w dziesiątkę. Przede wszystkim było to coś nowego i interesującego. Nasi uczniowie bardzo chętnie pracowali z fiszkami i utrwalali materiał poznany na lekcji. Dwustronne kartoniki pobudziły też kreatywność naszych uczniów – sami mieli wiele pomysłów na wykorzystanie fiszek podczas lekcji 🙂 Starsi uczniowie używali ich m.in. do budowania dialogów, powtarzania słownictwa, a młodsi utrwalali słownictwo, bawiąc się w „Piotrusia” bądź „Memorki”. Założone przez nas, nauczycieli, cele zostały osiągnięte, a nasi uczniowie mogli poznać nowe sposoby na naukę języków.

FISZKI wykorzystanie podczas lekcji angielskiego:

FISZKI wykorzystanie podczas lekcji niemieckiego:

uczniowie uczą się z fiszek w klasie

Ciekawa lekcja angielskiego i niemieckiego – jak wykorzystać FISZKI?

  1. Gra „Kółko i krzyżyk” wykorzystana podczas lekcji dotyczącej zdrowia (z fiszkami z kategorii „Zdrowie”) . Uczniowie mogą grać w parach bądź w pracować czteroosobowych grupach. Układają fiszki 3×3 (jak w standardowej grze „kółko i krzyżyk”) w taki sposób, aby było widać polską stronę fiszki. Uczeń wybiera fiszkę, tłumaczy hasło i przykład na język obcy. Wygrywa ten, kto pierwszy poprawnie przetłumaczy 3 fiszki pionowo, poziomo bądź na ukos.
  2. Ćwiczenie „To jest nasza historia…” Uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Każda z grup losuje fiszki z wybranej przez nauczyciela kategorii tematycznej i układa fragment opowiadania, używając haseł i przykładów z fiszek. Następnie swoją część historii przekazuje kolejnej grupie. Zadaniem tej grupy jest wylosowanie nowych fiszek i utworzenie na ich podstawie kolejnej części opowiadania. Ćwiczenie się kończy, gdy wszystkie grupy wymienią się swoimi fragmentami. Na koniec każda z grup czyta opowiadanie na głos.
  3. Ćwiczenie „Jaka to emocja?” Nauczyciel wybiera fiszki z kategorii tematycznej „Uczucia” i stawia jedno krzesło tyłem do tablicy. Prosi jednego z uczniów, aby usiadł na krześle i podaje mu jedną z wybranych fiszek tak, aby reszta grupy nie widziała hasła. Uczeń stara się pokazać wylosowaną emocję. Reszta grupy ma za zadanie odgadnąć, jaka to emocja, również poprzez zadawanie odpowiednich pytań.
  4. Ćwiczenie „Gdzie co jest?” Podczas realizacji tematu o meblach i przyimkach określających położenie przedmiotu nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa pracuje ze słownikiem i przygotowuje karteczki z nazwami mebli znajdujących się w sali lekcyjnej oraz w szkole. Na rewersie fiszki umieszczone jest zdanie z określeniem położenia przedmiotu. Następnie grupy wymieniają się karteczkami. Zadaniem każdej z nich jest dopasowanie i przyklejenie odpowiedniej karteczki do odpowiedniego przedmiotu.

uczniowie układają FISZKI na stole

Przeczytaj też:

Nagroda dla ucznia – od 2,99 zł, czyli NAGRODÓWKA 2017 na koniec roku szkolnego