Efektywne wykorzystanie nowych technologii podczas lekcji już od dłuższego czasu jest głównym tematem wielu publikacji i konferencji dotyczących nauczania języków obcych (i nie tylko). Nowe technologie bez wątpienia dają nauczycielom wiele nowych możliwości w przekazywaniu wiedzy. Jednak wydaje mi się, że – trochę na przekór nowym trendom – warto od czasu do czasu zaoferować uczniom, którzy dzisiaj właściwie nieprzerwanie mają kontakt z wirtualnym światem, odrobinę wytchnienia od sprzętów elektronicznych. 😉
Wykorzystanie tradycyjnych książek podczas lekcji języka obcego
Ja tak właśnie zrobiłam i muszę przyznać, że byłam zaskoczona, z jak dużym entuzjazmem zareagowała moja czternastoletnia uczennica! Kiedy na lekcję języka hiszpańskiego po raz pierwszy przyniosłam jej książkę i poprosiłam o przeczytanie kilku stron – zupełnie nie protestowała. Sama świadomość tego, że może już czytać w języku hiszpańskim, który opanowała na poziomie średnio zaawansowanym, i rozumie więcej, niż się spodziewała, dała jej bardzo dużo satysfakcji i motywacji do nauki. Czytanie na głos stało się od tej pory „stałym punktem programu” naszych zajęć. Przeznaczamy na to zazwyczaj około dziesięciu minut. To bardzo pożyteczna „chwila relaksu”, dzięki której – niezależnie od tematu lekcji – systematycznie ćwiczymy wymowę. Najciekawsze słowa i zwroty trafiają na FISZKI in blanco, co ma duży wpływ na stałe poszerzanie zasobu słownictwa. 🙂
Alicja w krainie czarów po angielsku – lekcja z FISZKAMI i książką
Od pierwszego wydania „Alice’s Adventures in Wonderland” Lewisa Carrolla minęło w tym roku 150 lat. Może to dobry pretekst, by zachęcić uczniów do przeczytania tej książki w oryginale? Poniżej znajdziecie przykładowe ćwiczenia przygotowane na podstawie słownictwa z pierwszego rozdziału. Możecie je wykorzystać podczas korepetycji lub zajęć w większych grupach. A samą książkę po angielsku znajdziecie w sklepie fiszki.pl – zajrzyjcie tutaj.
Alicja w Krainie Czarów – lekcja z krzyżówką
FISZKI in blanco (wersja bez marginesów)
FISZKI in blanco (wersja z marginesami)
Lekcja z tradycyjną książką może stać się również dobrym pretekstem do przeprowadzenia dyskusji na temat przyszłości drukowanych książek. A może nawet zachęci uczniów do zorganizowania kącika literackiego? Na pewno warto spróbować! 🙂