Motywacja do nauki, cel, plan, czyli 3 kroki do języka obcego

motywacja do nauki

Aby poznać język obcy, kluczowe są tylko (i aż) trzy rzeczy: motywacja do nauki języka, cel oraz plan. Przeczytaj, jak znaleźć motywację, jasno zdefiniować cel oraz jak rozpisać plan – krok po kroku.

1. Motywacja do nauki języka

Jeśli chcesz nauczyć się języka obcego, musisz mieć odpowiednią motywację do nauki – inaczej mówiąc, potrzebę jego opanowania. Poniżej przedstawiamy kilka oczywistych i kilka mniej oczywistych powodów, dla których powinieneś się uczyć i nauczyć języka obcego:

  • lepsze oceny w szkole,
  • lepsza praca / szybsza kariera,
  • rozwój osobisty (czytanie w oryginale / filmy bez napisów / zrozumienie tekstów angielskich piosenek),
  • podróże (poznawanie innych kultur / kontakty zagraniczne),
  • ćwiczenie pamięci,
  • wstyd nie znać języka angielskiego.

Jeżeli nie udało Ci się zaznaczyć żadnej standardowej motywacji do nauki, ani nie potrafisz podać innego powodu, niestety nie nauczysz się języka obcego… Po prostu nie masz takiej potrzeby!

2. Zdefiniowany cel

Określiłeś już powód, dla którego się uczysz. Czas na jasne zdefiniowanie celu. Polecamy zastosowanie reguł oznaczanych skrótami S.M.A.R.T. oraz S.M.A.R.T.E.R., doskonale znanych w dziedzinie zarządzania. Oto wyjaśnienie skrótów (uwaga! ciekawe słówka!) i wskazówka, jakie powinny być poprawnie wyznaczone cele:

Ssimpleprostenauczę się języka angielskiego na poziomie zaawansowanym
M – measurablemierzalnezdam egzamin CAE (lub w inny sposób zweryfikuję realizację celu)
A – achievableosiągalnepotrafię to zrobić – jestem już na poziomie B1, mam na to czas i środki
R – relevantistotnepotrzebuję tego do… (tu znowu wracasz do potrzeby)
T – timely definedokreślone w czasiedaję sobie na to 2 lata
ORAZ
E – excitingekscytującetu wyobrażasz sobie, jak ekscytujące będzie zaspokojenie Twojej potrzeby
R – recordedzapisanezapisz swoje cele w widocznym miejscu!

3. Dobry plan

Wiesz już, po co się uczysz, znasz swój cel – czas na planowanie. Jeśli chodzisz do szkoły językowej, masz to z głowy – zazwyczaj idziesz zgodnie z programem. Jeśli uczysz się sam – musisz mieć własny plan. Znasz już termin, kiedy chcesz przystąpić do egzaminu. Musisz poprawić swoją znajomość angielskiego o 2 poziomy (jesteś na B1, a chcesz skończyć na C1).

Wybierz materiały, z których będziesz się uczyć (podręczniki, FISZKI), oceń ich objętość (liczbę stron, kart, pytań testowych) i dokładnie określ, ile jednostek lekcyjnych lub fiszek musisz opanować dziennie, żeby zmieścić się w założonym czasie.

Jeżeli wynik Cię przeraził, masz dwa wyjścia: albo zweryfikujesz cel, albo nie będziesz mieć czasu na nudę… 🙂