Minęło już ponad 20 lat odkąd wprowadziliśmy pierwsze FISZKI na polski rynek. I choć metoda fiszek na stałe zagościła na liście najskuteczniejszych metod nauki pamięciowej i ma sporą rzeszę fanów, to obserwujemy, że często nie wykorzystuje się w pełni jej potencjału. O tym, że nauka z fiszek to nie samo, co nauka metodą fiszek, pisaliśmy tu. Jak poprawnie uczyć się z pudełkiem MEMOBOX, tłumaczyliśmy tu. Dziś zajmiemy się kolejnym tematem, który sprawia trudności. Opiszemy, jak poprawnie tworzyć własne fiszki.
Czy warto tworzyć własne fiszki?
Może niektórzy z Was zastanawiają się, czy w ogóle warto robić własne fiszki? Odpowiadamy: warto! Wymieńmy dwie najważniejsze zalety własnoręcznego tworzenia fiszek. Po pierwsze – tworzycie fiszki z materiałem, który jest Wam akurat potrzebny (np.: do przerobionej lekcji z podręcznika). Po drugie – uczycie się już podczas zapisywania (ręka pamięta!).
Jak tworzyć fiszki – 3 proste kroki!
Zapisywanie informacji na fiszkach nie jest wcale takie proste i wymaga znajomości kilku reguł. Część z tych zasad jest uniwersalna – możecie je stosować niezależnie od materiału, którego się uczycie. Te omówimy na początku. Oto trzy kroki, o których trzeba pamiętać przy tworzeniu fiszek.
1. Przygotowanie materiału
Z materiału do nauki wybierzcie informacje, które można przenieść na fiszki w formie: pytanie – odpowiedź. Myślę, że zaskoczy Was to, jak dużo zagadnień można przedstawić w ten sposób. Doskonale nadają się do tego wszelkie definicje, wzory, daty i oczywiście – słówka ☺️.
2. Zapisywanie informacji
Teraz najważniejsze: na awersie fiszki zapiszcie pytanie, a na rewersie – odpowiedź. Jak wygląda to w praktyce? Sami zobaczcie. Tak wyglądają przykładowe fiszki z historii, matematyki i chemii.
3. Personalizacja
A teraz czas na Waszą kreatywność. Spersonalizujcie fiszkę – dodajcie rysunek, zastosujcie kolory, pokreślenia, zaznaczenia. Nie pomijajcie tego etapu, szczególnie jeśli jesteście wzrokowcami. Dzięki graficznym dodatkom łatwiej będzie Wam przywołać obraz danego kartonika, a co za tym idzie przypomnieć sobie jego treść. Oczywiście, nie można przesadzić. Jak wspomnieliśmy, to ma być dodatek do treści, a nie – element dominujący na fiszce. Zobaczcie, jak może wyglądać taka personalizacja na przykładzie naszych trzech fiszek z historii, matematyki i chemii.
Fiszka gotowa? Świetnie, to teraz upewnijcie się, że:
- Treść fiszki dotyczy jednej informacji.
- Pytanie znajduje się na awersie, odpowiedź – na rewersie.
- Fiszka jest przejrzysta (rzut okiem wystarczy, aby “skopiować” treść fiszki do pamięci).
Jak tworzyć fiszki do nauki obcych słówek i zwrotów?
Wiecie już, jakie są uniwersalne reguły, obowiązujące przy tworzeniu własnych fiszek. Stanowią one bazę, którą czasem – ze względu na specyfikę danego przedmiotu – trzeba modyfikować. Tak jest, gdy tworzycie fiszki do nauki słówek i zwrotów. W takim wypadku musicie pamiętać jeszcze o trzech dodatkowych zasadach.
1. Tłumaczenie słowa (zwrotu) na język polski zapiszcie na awersie, a słowo (zwrot) w języku obcym – na rewersie. To bardzo ważna reguła! Chodzi o to, żebyście podczas nauki zawsze najpierw czytali polską stronę. W ten sposób aktywnie uczycie się słownictwa i nabywacie umiejętności “wywoływania” obcych słówek z pamięci. To właśnie ta zdolność przydaje się podczas mówienia w obcym języku. Tłumaczenie haseł z języka obcego na polski jest umiejętnością pasywną, której nauka przychodzi nam o wiele łatwiej.
2. Zapisujcie jedno słowo (zwrot) na fiszce. Jest to zasada, od której są wyjątki 😄. Możecie zapisać kilka słów, o ile należą one do jednej rodziny wyrazów. Chodzi o grupę wyrazów pokrewnych, podobnych znaczeniowo, utworzonych od jednego wspólnego wyrazu, np.: modesty, modest, immodest. Jeśli dane słówka nie należą do jednej rodziny, jak np. a mother i a father, to zapisujecie je na dwóch oddzielnych kartonikach.
3. Dopisujcie do hasła przykłady użycia (oczywiście, o ile jest wystarczająco miejsca na fiszce). Tylko pamiętajcie, aby zweryfikować najpierw ich poprawność!
Dopasuj fiszki do swoich potrzeb!
Last but not least, fiszki powinny być dopasowane do treści, jakie się na nich zapisuje oraz do preferencji ich twórcy. Wiemy, jakie to ważne i dlatego w naszej ofercie znajdziecie fiszki w różnych formatach, zadrukach i kolorach.
Jeśli chodzi o format, to możecie wybierać między standardowym i dużym. Standardowy format (7 cm x 5 cm) doskonale nadaje do nauki słówek, dat, krótszych definicji i prostych wzorów.
Natomiast duży format (10 cm x 7 cm) jest idealny do rozbudowanych definicji, wykresów i wzorów, a nawet drobnych szkiców.
Rozważcie też, jaki zadruk najlepiej pasuje do treści, które chcecie umieścić na swoich fiszkach. Standardowo kratka jest doskonała do umieszczania danych liczbowych czy wykresów.
Linia usprawnia nanoszenie informacji, świetnie nadaje się do umieszczania dłuższych tekstów.
Kropki natomiast sprawdzają się przy tworzenia rysunków czy luźniejszych zapisków (jak w popularnych bullet journalach). Ten zadruk jest dostępny w 8 kolorach 🤩!
Naucz się uczyć!
Mamy nadzieję, że dzięki temu wpisowi będziecie tworzyć własne fiszki poprawnie, kreatywnie i z uwzględnieniem Waszych potrzeb. Jeśli macie apetyt na więcej informacji dotyczących tworzenia własnych fiszek, to gorąco polecamy Wam poradnik Sebastiana Leitnera, twórcy metody fiszek. Jego lektura nie tylko poszerzy Waszą wiedzę w tym zakresie, lecz także otworzy oczy na szereg innych praktycznych sposobów, które pozwalają szybko i skutecznie opanować każdy materiał, którego należy nauczyć się na pamięć.