Jak działa MEMOBOX CLASSIC, czyli instrukcja obsługi (nie tylko) dla początkujących

pudełko memobox

Na metodę fiszek składają się dwa elementy: fiszki oraz pudełko do nauki i powtórek MEMOBOX. Zauważyliśmy, że nie wszyscy z Was wiedzą, jak używać pudełka MEMOBOX. I głównie z myślą o takich osobach przygotowaliśmy ten wpis. Ale nie tylko – nawet jeśli uważacie, że wiecie, jak pracować z pudełkiem MEMOBOX, to warto uważnie przeczytać poniższą instrukcję. Z doświadczenia wiemy, że wiele osób, nie używa go zgodnie z regułami. W tym artykule wyjaśniamy ze szczegółami, jak działa MEMOBOX w wersji CLASSIC (instrukcję dla wersji COMPACT znajdziecie tu). Przeprowadzimy Was krok po kroku przez cały proces – od zapoznania się z fiszkami po ostatnią powtórkę. Odwołamy się przy tym do największego autorytetu w świecie fiszek – Sebastiana Leitnera i jego książki Naucz się uczyć.

Jeśli korzystacie z naszych gotowych FISZEK, to bardzo możliwe, że jesteście już w posiadaniu pięcioprzegródkowego pudełka MEMOBOX CLASSIC. Jeśli nie, możecie kupić je w naszym fiszkowym sklepie (możecie je również zrobić samodzielnie – jeśli lubicie DIY).

Jak używać pudełka MEMOBOX CLASSIC?

Zasady nauki z pudełkiem MEMOBOX mogą na początku wydawać się nieco skomplikowane, ale to pozory. Zasady są proste i logiczne, a sposób postępowania – intuicyjny. Potrzeba tylko nieco praktyki 😊.

Etap pierwszy – przygotowanie fiszek

Jeśli korzystasz z gotowych FISZEK, zrób wstępną selekcję materiału. Przejrzyj fiszki i wybierz te, które w danej chwili najbardziej Cię interesują albo te, z których słownictwo jest Ci potrzebne (ponieważ np. właśnie przerabiasz dany temat w szkole czy na kursie). Podziel fiszki na małe porcje, np. po 10–20 kartoników. Jeśli sam/sama tworzysz fiszki, to przygotuj sobie takie niewielkie pakiety. Jak robić to dobrze, dowiesz się tu.

Etap drugi – zapamiętywanie

Etap drugi polega na zapamiętywaniu treści fiszek, które odbywa się poprzez ich przeglądanie. Jak zatem prawidłowo przeglądać fiszki? Czytasz pytanie i szybko odwracasz kartonik, aby poznać odpowiedź. Robisz to kilkukrotnie. W ten sposób akcja (czytanie pytania) budzi natychmiastową reakcję (poznanie odpowiedzi). Jest to istotne z naukowego punktu widzenia. Dowiedziono bowiem, że asocjacja (czyli połączenie pomiędzy dwoma działaniami, tu: pytaniem i odpowiedzią) ma najlepszy efekt, jeśli następuje w odstępie pół sekundy. Ważna wskazówka: najlepsze rezultaty osiągniesz, jeśli będziesz bezdźwięcznie wielokrotnie szybko powtarzać treść fiszek. Przykładowo: motyl – la mariposa, motyl – la mariposa, motyl – la mariposa itd. W ten sposób „zapamiętanie” odbywa się błyskawicznie dzięki naturalnym właściwościom mózgu i pamięci.

Etap zapamiętywania nie musi odbywać się w domowym zaciszu. Wręcz przeciwnie – przeglądaj fiszki w każdej wolnej chwili, w dowolnym miejscu. W tym celu możesz umieścić je w specjalnym etui, które dołączamy do tytułów z serii 1000 (możesz też kupić je oddzielnie na fiszki.pl). Etui noś ze sobą – włóż je do kieszeni, torebki czy plecaka i korzystaj z każdej okazji, aby przeglądać fiszki, np. w kolejce do lekarza, w autobusie czy w tramwaju.

Gdy uznasz, że pamiętasz treść danej fiszki, przeglądasz kolejną. Powtarzasz tę czynność do momentu, aż uzbierasz taką liczbę fiszek, która zapełni pierwszą przegródkę, czyli około 50 kartoników.

Etap trzeci – powtórki z pudełkiem MEMOBOX

Włóż przejrzany pakiet fiszek do pierwszej przegródki. Fiszki ułóż tak, aby z przodu znalazło się pytanie (np. polskie słówko), a na rewersie odpowiedź (np. tłumaczenie na angielski).

Quiz w pierwszej przegródce

Teraz zacznij quiz. Wyciągnij pierwszą fiszkę z przegródki i przeczytaj pytanie napisane na awersie, udziel odpowiedzi, odwróć fiszkę i sprawdź, czy odpowiedź jest prawidłowa. Jeśli odpowiedź jest prawidłowa, włóż fiszkę do drugiej przegródki (zawsze na jej koniec). Jeśli odpowiedź jest błędna, fiszka zostaje w pierwszej przegródce, ale uwaga – przenosisz ją na koniec.

Gdy w pierwszej przegródce pojawi się wolne miejsce, uzupełniasz je nowymi fiszkami. Nie ma potrzeby “dobierania” fiszek 1:1 (jedna fiszka przeszła do drugiej przegródki, to jedną dokładam). Możesz spokojnie odczekać, aż zrobi się miejsce na kilka, a nawet – kilkanaście fiszek. Postępuj intuicyjnie, na wyczucie. Pamiętaj: nowe fiszki przechodzą najpierw przez etap pierwszy (przygotowanie materiału do nauki), następnie przez etap drugi (przeglądanie i zapamiętywanie) i dopiero wtedy trafiają do pudełka (na koniec pierwszej przegródki).

Quiz z fiszkami z pierwszej przegródki przerywasz, gdy druga przegródka w całości zapełni się fiszkami.

Quiz w drugiej przegródce

Teraz rozpoczynasz w quiz w drugiej przegródce (od fiszek z przodu przegródki). Po każdej poprawnej odpowiedzi fiszka wędruje do trzeciej przegródki (na jej koniec). Po każdej nieprawidłowej odpowiedzi fiszka wraca na koniec pierwszej przegródki.

Uwaga! Quiz w trzeciej przegródce możesz rozpocząć dopiero wtedy, gdy jest ona pełna. Oznacza to, że zanim zanim zaczniesz quiz w tej przegródce, będzie trzeba wielokrotnie uzupełniać pierwszą przegródkę nowymi fiszkami i robić quiz w przegródkach pierwszej i drugiej.

Quiz w trzeciej przegródce

Gdy trzecia przegródka zapełni się fiszkami, możesz rozpocząć quiz w tej przegródce. Po każdej poprawnej odpowiedzi fiszka wędruje do czwartej przegródki (na koniec). Po każdej nieprawidłowej odpowiedzi fiszka wraca na koniec pierwszej przegródki.

Uwaga! Aby móc rozpocząć quiz w przegródce czwartej, musi być ona pełna. Dlatego Twoim zadaniem jest teraz uzupełnianie przegródki pierwszej nowymi fiszkami i robienie quizu w przegródkach pierwszej, drugiej i trzeciej.

Quiz w czwartej przegródce

Gdy czwarta przegródka zapełni się fiszkami, możesz rozpocząć quiz w tej przegródce. Po każdej poprawnej odpowiedzi fiszka wędruje do piątej przegródki (na koniec). Po każdej nieprawidłowej odpowiedzi fiszka wraca na koniec pierwszej przegródki.

Uwaga! Aby rozpocząć quiz w piątej przegródce, musisz zapełnić ją fiszkami. W tym celu uzupełniasz przegródkę pierwszą nowymi fiszkami i robisz quiz w przegródkach: pierwszej, drugiej, trzeciej i czwartej.

Quiz w piątej przegródce

Gdy piąta (ostatnia) przegródka zapełni się fiszkami, rozpoczynasz w niej quiz. Jeśli znasz treść fiszki, która znajduje się w tej przegródce, to znak, że tkwi ona już mocno w Twojej pamięci 😊. Fiszka opuszcza wtedy pudełko. ALE jeśli nie znasz treści fiszki, kartonik wraca do pierwszej przegródki 😲.

Jak działa MEMOBOX – trzy najważniejsze reguły:

Quiz w danej przegródce rozpoczynaj dopiero po jej całkowitym zapełnieniu.

Jeśli udzielisz błędnej odpowiedzi, wkładasz fiszkę na koniec pierwszej przegródki (zawsze).

Systematycznie uzupełniaj pierwszą przegródkę nowymi fiszkami (partiami, wg uznania).


Jak działa MEMOBOX – nie taki diabeł straszny…

Mamy nadzieję, że teraz już wiecie, jak działa MEMOBOX. W razie wątpliwości zawsze możecie spojrzeć na boki pudełka. Na lewym boku umieściliśmy graficzny schemat nauki, a na prawym – skróconą instrukcję obsługi. Pamiętajcie, żeby trzymać się głównych zasad. Poza tym podchodźcie do tego systemu elastycznie – w praktyce okaże się, że każdy z Was wypracuje swój własny rytm nauki. Będzie on zależeć od Waszego tempa nauki, stopnia trudności materiału, od wielkości Waszych dziennych porcji czy od tego, jak szybko i na jak długo zapamiętujecie treść fiszek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *