Zarządzanie projektem po angielsku – 3 proste triki

Zarządzanie projektem, mężczyzna planujący etapy projektu

Czy zarządzanie projektem po angielsku jest trudne? To jedno z najczęstszych pytań, które słyszy lektor Business English. Odpowiedź, jak zwykle, brzmi: to zależy. Po pierwsze – od Twojej motywacji, po drugie – od ogólnego poziomu Twojego angielskiego. Po trzecie wreszcie – od środowiska, narzędzi i metodyki zarządzania. Na szczęście okazuje się, że wszystkie te czynniki nie mają aż tak dużego znaczenia, jak mogłoby się wydawać. Dobra wiadomość jest bowiem taka, że zarządzanie projektem po angielsku samo w sobie nie jest skomplikowane!

Project management w pigułce

Zarządzanie projektem (project management) to oczywiście całkiem spory dział wiedzy. Ocenianie zasobów i kosztów, planowanie terminów, przypisywanie zadań, monitorowanie postępów, stawianie czoła nieprzewidzianym sytuacjom i wiele innych… Nic dziwnego, że pierwsze, co czuje świeżo upieczony kierownik projektu (project manager), to stres. Nie wie biedak do końca, czy da radę po polsku, a co dopiero – po angielsku?!

Przychodzę więc z pomocą! Mam dla Ciebie kilka trików, które sprawią, że zarządzanie projektem po angielsku nie będzie dla Ciebie ani trochę stresujące. Przynajmniej w kwestii językowej… 😉

Trik pierwszy – program do zarządzania projektem

Prawie na pewno Twoja firma korzysta z oprogramowania do zarządzania projektami (project management software). I albo język angielski jest w nim już ustawiony jako domyślny, albo – wejdź w ustawienia i wybierz język angielski jako język programu. Wtedy dużą część słówek (a nawet całe zwroty!) podpowie Ci program – warto od razu zacząć ich używać. Programów jest wiele, ale słownictwo w nich używane najczęściej się pokrywa.

Trik drugi – uniwersalne słownictwo

Zarządzanie projektem to szeroka dziedzina także ze względu na wielość tzw. metodyk zarządzania. Można by powiedzieć, że ile firm, tyle metodyk… To oczywiście przesada, ale rzeczywiście w zależności od specyfiki branży, rodzaju działalności czy rozmiarów przedsiębiorstwa preferowane są różne metodyki zarządzania, a co za tym idzie – różnią się też narzędzia i słownictwo. Nawet jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w zarządzaniu projektami, to pewnie obiły Ci się o uszy takie słowa, jak np. Kanban, scrum, agile czy lean management. A nawet jeśli nie, to wkrótce na pewno się z nimi zetkniesz.

Niezależnie od tego, jaka metodyka króluje w Twojej firmie, słownictwo bazowe jest właściwie stałe – i wcale nie jest obszerne. Dlatego sprawa jest prosta – szybko opanuj podstawy, a potem skoncentruj się na słownictwie wykorzystywanym w metodyce Twojej firmy. Co mam na myśli, mówiąc „podstawy”? Przykłady znajdziesz poniżej. 😊

Zarządzanie projektem po angielsku – 10 podstawowych zwrotów:

1. to set a goal – wyznaczyć cel

2. to define deliverables – określić ostateczne rezultaty

3. to plan a schedule – zaplanować harmonogram

4. to prioritize tasks – uszeregować zadania pod względem ich ważności

5. to choose a contractor – wybrać wykonawcę

6. to monitor progress – monitorować postępy

7. to respond to difficulties – reagować na trudności

8. to prepare a contingency plan – przygotować plan awaryjny

9. to get behind schedule – spóźnić się

10. to assign a task to somebody – przypisać do kogoś zadanie

To tylko kilka podstawowych zwrotów, ale w zarządzaniu projektem używa się ich regularnie. Widzisz, że nie jest to jakaś wiedza tajemna. Na pewno sobie poradzisz, a jeżeli masz wątpliwości lub chcesz wykazać się pełnym profesjonalizmem, to polecam Ci zestaw fiszek Zarządzanie projektem. Znajdziesz w nim wszystkie niezbędne słówka i zwroty – dzięki nim zarządzanie projektem po angielsku nie będzie miało przed Tobą tajemnic, niezależnie od metodyki zarządzania w Twojej firmie.

Trik trzeci – czytanie w oryginale

Masz już solidną bazę słownictwa – co dalej? Powiem Ci, co sprawdza się najlepiej i wcale nie zajmuje dużo czasu. Znajdź anglojęzyczny podręcznik do metodyki zarządzania stosowanej w Twojej firmie. Nie musi być szczególnie obszerny. Może znajdziesz darmowe materiały w internecie, może kupisz książkę – to już zależy od Ciebie. Możesz ściągnąć te materiały na czytnik, możesz korzystać z wersji papierowej (polecam – łatwiej robić notatki, zaznaczać, szybko przeglądać i wracać do poprzednich stron!). Zwłaszcza podręczniki amerykańskie mają tę zaletę, że po kilkanaście razy na różne sposoby omawiają tę samą kwestię. Są z tego powodu nieco obszerniejsze, ale zazwyczaj pisane są prostym językiem i łatwo przez nie przebrnąć. Niezaprzeczalna korzyść z tego rozwiązania jest taka, że nie tylko zaznajomisz się z metodyką jako taką, ale także od razu poznasz właściwe słownictwo (i powtórzysz je setki razy…). Po co uczyć się osobno metodyki i słownictwa, skoro można mieć dwa w jednym?

Życzę Ci powodzenia w tej przygodzie. Jako lektor mogę Cię zapewnić, że zarządzanie projektem po angielsku wcale nie jest trudne – wręcz przeciwnie, to jeden z ulubionych tematów uczących się Business English! A jeśli masz ochotę na więcej biznesowego słownictwa, to polecamy nasze artykuły o: rozmowie kwalifikacyjnej, korespondencji e-mailowej, pracy zdalnej i pracy w korporacji.

PROMOCJA 3+1 gratis 🤩

Jeśli chcielibyście rozwijać swoje językowe kompetencje z FISZKAMI, to mamy dla Was dobrą informację – możecie kupić je w promocji 3+1 gratis! Wystarczy, że dodacie do koszyka cztery spośród dwunastu tytułów z biznesowej serii 100, a zapłacicie tylko za trzy. Czwarty tytuł otrzymacie zupełnie za darmo! Tytuły mogą się powtarzać. Możecie korzystać z tej promocji wielokrotnie w ramach jednego zamówienia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *