Pewnie często natykasz się w internecie na reklamy szkoleń, które mają odpowiedzieć na pytanie jak nauczyć się zarządzać czasem. Zastanawiasz się, co tak naprawdę kryje się pod tą nazwą? A może kusi Cię, żeby wziąć udział w takim szkoleniu, bo wciąż brakuje Ci czasu? Ale z drugiej strony – na każde szkolenie też… trzeba znaleźć czas! Ponadto – zwykle nie jest to tania sprawa. Dlatego dziś uchylę rąbka tajemnicy, na czym polega efektywne zarządzanie czasem, i mam nadzieję, że te wskazówki zachęcą Cię do dalszej, samodzielnej pracy z własnym kalendarzem.
Jak zarządzać czasem – czy to w ogóle możliwe?
Czasem zarządzać nie można, on po prostu płynie – tak się na ogół uważa i… jest to prawda! Nie możemy nic zrobić z czasem, możemy co najwyżej zrobić coś z naszymi działaniami, żeby lepiej je do tego upływającego czasu dopasować. I żeby czas, jaki mamy, jak najlepiej wykorzystać.
Nie lubię terminu zarządzanie czasem – mówi Piotr Bucki, wykładowca i trener, autor popularnych publikacji szkoleniowych. – Lubię świadomie i uważnie korzystać z czasu. Wszyscy mamy go dokładnie tyle samo – 168 godzin w tygodniu.
Jak jak mieć czas na wszystko?
Przede wszystkim należy pamiętać, że żadne szkolenie nie nauczy Cię, jak w magiczny sposób rozciągnąć dobę. Kluczem jest to, jak zarządzać czasem. Chodzi wyłącznie o to, aby nauczyć się wypełniać ją tym, co ma znaczenie. Co przybliża Cię do zamierzonego celu, co Cię rozwija. W swojej publikacji na temat zarządzania czasem Piotr Bucki podaje dobry przykład: Ktoś powie Ci, że jeśli będziesz nagrywać ulubione programy w telewizji, to później możesz je oglądać krócej – dzięki przewijaniu reklam. Możesz w ten sposób zaoszczędzić pół godziny! A ja Ci powiem: nie oglądaj tyle telewizji, zaoszczędzisz tych godzin dużo więcej. I o to właśnie chodzi w efektywnym zarządzaniu czasem – trzeba go wykorzystywać na rzeczy użyteczne, a nie – tu i tam wyskrobywać wolne minuty.
Co to znaczy – rzeczy użyteczne?
Są dwa rodzaje rzeczy użytecznych – takie, które przybliżają nas do celu, jaki sobie wyznaczyliśmy (np. w życiu osobistym czy karierze zawodowej), oraz takie, które ogólnie nas rozwijają, wzbogacają jako człowieka – intelektualnie, fizycznie, duchowo. Czasem trudno jest znaleźć granicę – spójrzmy na zwykłą rozmowę telefoniczną… Jeżeli jest to plotkowanie z sąsiadką, to taka rozmowa nie przybliży nas do żadnego celu (bo jakiego?) ani w żaden sposób nas nie wzbogaci. Ale jeśli jest to rozmowa z kimś bliskim np. o jego zmartwieniu, to taka rozmowa pomaga nam zbudować więź, relację. Z jednej strony wzbogaca nas duchowo poprzez rozwinięcie w nas uważności i współczucia, a z drugiej – może budowa dobrych relacji jest naszym celem w życiu prywatnym?
Jak zarządzać czasem – pierwsze kroki
Aby nauczyć się, jak zarządzać czasem, trzeba poznać pewne metody.Piotr Bucki radzi, by na początku rozpisać swoją dobę w tabelce. Podzielić tę tabelkę na półgodzinne (lub nawet 15-minutowe) okresy, a następnie wpisać tam WSZYSTKIE czynności, które w ciągu doby wykonujemy. W ten sposób możemy zdać sobie sprawę z tego, ile czasu tak naprawdę zajmują nam poszczególne czynności. Można się zdziwić, ale i – przerazić! Taką tabelkę znajdziesz tutaj. Wypełnij ją najdokładniej jak potrafisz, a przede wszystkim szczerze – nie oszukuj sam siebie! A potem powiem Ci, co dalej.
Co dalej?
Przygotuj drugą, podobną tabelkę – z „idealnym” tygodniem. Czym chciałbyś go wypełnić? Co chciałbyś w nim zmieścić, żeby czuć, że dobrze wykorzystujesz czas, że się rozwijasz, że Twoje życie ma sens? Porównaj obie tabelki. Widzisz różnicę? Wiesz już, co powinieneś zrobić? To – do dzieła!
Coś za coś
Pamiętaj – żeby zmieścić jedno, musisz wyrzucić drugie. Doby nie rozciągniesz. Pozbądź się ze swojego dnia czynności niepotrzebnych, pożeraczy czasu (telewizja? Facebook? popołudnie w galerii handlowej?). W ich miejsce wpisz to, co zawsze chciałeś robić, ale uważałeś, że nie masz kiedy (kurs językowy? zajęcia z jogi? rozwijająca książka?). Jeśli wyrzucisz godzinny serial, to w to miejsce idealnie zmieścisz godzinę sportu. Albo nauki języka. Planuj i – działaj. Efektywna organizacja czasu jest prostsza niż myślisz!
A jeśli potrzebujesz więcej wskazówek, jak zarządzać czasem i działać skutecznie, czujesz, że takie działanie może Ci pomóc choć trochę uporządkować swoje życie, to sięgnij po karty szkoleniowe Piotra Buckiego Jak zawsze mieć czas?. To niedrogie i ogólnodostępne narzędzie, odczarowujące to mitologizowane „zarządzanie czasem”. Dzięki praktycznym wskazówkom i prostym ćwiczeniom przeorganizujesz swoją dobę. Tak, aby od dziś mieć czas na wszystko, na co chcesz mieć czas! Spróbuj – to prostsze, niż Ci się wydaje, ale pierwszy krok musisz zrobić sam. I to już dziś!
Jeżeli ważny jest dla Ciebie kompleksowy samorozwój i wiesz, że sama „twarda” wiedza nie wystarczy, to na stronie fiszki.pl znajdziesz najskuteczniejsze narzędzia do rozwoju kompetencji XXI wieku. Zarządzanie czasem, przygotowywanie prezentacji, wystąpienia publiczne, obrona przed manipulacją – to umiejętności niezbędne w dzisiejszych czasach!
Zwłaszcza telewizja i FB to pożeracze czasu ! Ale żeby nie zostać kompletnym odludkiem korzystam z nich w inny sposób. Seriale/filmy- raczej tylko w języku obcym. Na FB polubione profile, które mogą mnie czegoś nauczyć. 🙂