Egzamin ustny z angielskiego – dlaczego nas przeraża?
Egzamin ustny z angielskiego często wiąże się ze sporym stresem. Dlaczego mniej obawiamy się porażki podczas egzaminu pisemnego, o którym pisałam ostatnio? Głównym powodem jest pewnie to, że wizja niepowodzenia, popełnienia błędu i związanego z tym wstydu jest bardziej przerażająca podczas spotkania oko w oko z czujnym egzaminatorem, kiedy o wiele trudniej zatuszować nawet drobne potknięcia.
Jak sobie poradzić ze stresem przed egzaminem ustnym?
Jak zatem poradzić sobie ze stresem przed egzaminem? Najlepiej porządnie się do niego przygotować 😉 To sprawi, że egzamin ustny przestanie wzbudzać w Tobie strach przed wstydliwą porażką i upokorzeniem, a raczej stanie się dla Ciebie dobrą okazją do pochwalenia się swoimi umiejętnościami! 🙂
Jeżeli niedługo czeka Cię matura z angielskiego czy jakikolwiek inny ustny egzamin, zapoznaj się z naszymi wskazówkami i koniecznie przećwicz poniższe zwroty (nagrania pomogą Ci się upewnić, że wymawiasz je prawidłowo).
Egzamin ustny z angielskiego – praktyczne wskazówki i uniwersalne zwroty
1. Przygotuj zawczasu szkielet wypowiedzi
Podczas egzaminu powinieneś zadbać nie tylko o poprawność językową, lecz także o odpowiednią strukturę wypowiedzi. Pamiętaj o wstępie, rozwinięciu, popieraniu swych argumentów przykładami oraz o dobrym zakończeniu. Zbierz i przećwicz uniwersalne zwroty, które pomogą Ci w uporządkowaniu wypowiedzi – niezależnie od tego, jakie otrzymasz pytanie.
first of all [ˌfə:st əv `o:l]
First of all, I would like to present the dangers of smoking.
secondly [`sekəndlɪ]
Firstly, smoking is harmful, and secondly, it is addictive.
thirdly [`θə:dlɪ]
Thirdly, smoking is expensive because you have to buy cigarettes.
an instance [`ɪnstəns]
There are many simple ways of protecting the environment, for instance, recycling.
Koniecznie dowiedz się zawczasu, jak będzie wyglądał Twój egzamin ustny z angielskiego. Zbierz wszystkie informacje, które pomogą Ci się do niego przygotować. Jeżeli wiesz, że jednym z zadań będzie opisywanie obrazka, przydadzą Ci się poniższe zwroty.
a foreground [`fo:graund]
In the foreground you can see children playing with dolls.
a background [`bækgraund]
In the background I can see some trees.
to spot[spot]
Three centimetres from the left-hand side you can spot a strange symbol.
to remind [rɪ`maɪnd]
The photo reminds me of my home town.
2. Nie wpadaj w panikę – jeżeli czegoś nie zrozumiałeś, zapytaj!
Jeżeli nie zrozumiałeś lub nie dosłyszałeś pytania, zachowaj spokój. Zamiast się jąkać czy „zacinać”, po prostu poproś o powtórzenie pytania lub sformułowanie go w inny sposób.
to repeat [rɪ`pi:t]
Could you repeat that, please?
Do you mind repeating your question?
to check [tʃek]
Can I just check that? You think that the homeless don’t need our help?
to rephrase [riː`freɪz]
Could you please be so kind and rephrase your question?
3. Daj sobie czas na zastanowienie – zyskaj kilka sekund na zebranie myśli
Dobrym sposobem na zyskanie czasu i uporządkowanie myśli jest powtórzenie pytania własnymi słowami (w miarę możliwości) lub użycie jednego z poniższych, uniwersalnych zwrotów.
a sort [so:t]
It’s a sort of question that makes me think about the future.
truth [tru:θ]
To tell the truth, I’ve never thought about it before.
a tongue [tʌŋ]
It’s on the tip of my tongue.
4. Unikaj banalnych powtórzeń
Myśl o tym, by podczas egzaminu używać zróżnicowanych zwrotów. Na przykład przy wyrażaniu opinii nie powtarzaj stale „I think…”. Jest mnóstwo innych zwrotów, których możesz użyć w zamian.
to believe [bɪ`li:v]
It’s commonly believed that people are social beings.
to me [tə `mi:]
When it comes to me, I strongly recommend this restaurant.
To me, this restaurant is the best.
(a) mind [maɪnd]
To my mind, the Internet is the greatest achievement of our generation.
to take the view [ˌteɪk ðə `vjuː]
The Prime Minister takes the view that the school reform is necessary.
Wszystkie zwroty i nagrania zostały wybrane z zestawu FISZKI – język angielski – Matura ustna.